Sylvain Neuvel: Spící obři

by - 7/16/2017

Sleeping Giants

Sylvain Neuvel / Naďa Funioková / Akta Themis #1
Vydáno r. 2016 (Kanada), r. 2017 (ČR)
Knižní Klub / 354 stran / měkká vazba
Sci - fi / Thrillery / Postapokalyptické / Dobrodružství

Deadwood, Jižní Dakota. Jedenáctiletá Rose se prohání na kole poblíž domova, když tu se náhle propadne pod zem. Probere se na dně jámy v krychlové místnosti, na jejíchž stěnách září tajemné složité symboly. Hasičům, kteří ji přispěchají zachránit, se naskytne ještě podivnější pohled: Rose leží na dlani obří kovové ruky. Uběhlo sedmnáct let, avšak záhada bizarního artefaktu, jeho původu či tvůrců zůstává nevyřešena. Určení stáří se vzpírá logice, vojenské zprávy jsou cenzurované, nové teorie zuřivě zamítané. Pár lidí však neúnavně pátrá po odpovědích, mezi nimi i Rose, toho času již vystudovaná fyzička a vedoucí tajného týmu pokoušejícího se rozluštit záhadné symboly. Brzy je jasné, že se ocitli na cestě k odhalení objevu, který přepíše dějiny lidstva. Buď mu přinese definitivní mír, nebo hromadnou záhubu…

Recenze pro společnost Euromedia


Můj názor

Poslední dobou stále častěji sahám nikoliv po dříve preferovaném fantasy žánru, ale překvapivě po sci - fi thrillerech nejlépe s pořádnou dávkou tajemna a mystérií pohybující se na hraně vědy a pouhých odvážných dohadů. Proto jsem neváhala příliš dlouho, když jsem v seznamu novinek od Euromedii objevila Spící obry. Anotace je napsaná jako na míru pro mě. Neměla jsem sice ještě žádné čtenářské ohlasy a zkušenosti, takže to byl krok do prázdna, ale přesto jsem do Spících obrů od začátku vkládala velké naděje.

Obálka se mi líbila už od prvního pohledu. Když jsem ale pak držela knihu v ruce, musela jsem se neskutečně podivovat nad tím, jak je zajímavě a originálně propracovaná a jak úžasně barevně ladí oku. V nakladatelství odvedli více než skvělou práci, zaslouží si velký potlesk a uznání, myslím, že je to jedna z nejlepších obálek z letošních novinek.

Taktéž uvnitř je kniha minimálně po grafické stránce zpracovaná na jedničku. Spící obři nejsou napsáni klasickou ich nebo er formou, jak jsme zvyklí u většiny knih. Příběh se postupně vyvíjí, skládá dohromady z přepisů rozhovorů s jednotlivými aktéry a z mluvených záznamů z osobních deníků postav. Sice zde nalezneme jednoho hlavního vypravěče - tajemného muže, který má vždy hlavní slovo, ale jinak je kniha založená na způsobu otázky a odpovědi.

Tento neobvyklý způsob vyjádření příběhu se mi nesmírně líbil. I přestože se může zdá velmi neosobní, odpovědi postav přetékaly emocemi, vykreslovaly děšj a celé to působilo velmi reálně a živě. Vůbec mi nevadila například absence přímé řeči a jiných obvyklých prvků, naopak jsem tuto změnu s nadšením uvítala a za mě opět palec nahoru.

Nejen díky tomu jsou Spící obři velmi čtiví a svižní a stránky vám doslova utíkají před očima. S trochou snahy se dá kniha přečíst za jeden den. Autor se zbytečně nikde nezdržuje, nastíní situaci, uvede čtenáře do děje a pak už události dostávají opravdu rychlý spád. Nenajdete zde hluchá místa, ani nepotřebné pasáže. Naopak bych řekla, že občas příběh potřeboval více rozvinout, protože sem tam jsem narazila na drobnější mezery, které mě trochu zmátly a pokazily mi jinak úžasný čtenářský zážitek.

Z postav bych vypíchla hned samotného "vypravěče", nebo jak jeho roli v celé knize nazvat. I přestože se o něm za celou dobu vlastně nic nedozvíte, neboť se kolem něj vznáší spousta otazníků, on sám vždy ví vše. Já jsem si jeho charakter a vystupování, jež mnohdy hraničilo s arogancí, docela oblíbila. Za zmínku dále stojí praporčice Kara Resniková a její poněkud výbušná povaha a mladý génius Vincent Couture.

Spící obři se pohybují na pomezí vědy a mytologie, což se mi na nich velmi zamlouvá. Mám ráda tajemno. Na druhou stranu mysteriózní stránka příběhu je podávaná poněkud nešikovně a neobratně, takže celou knihu mírně narušuje. K dalším mínusům patří i velké přeskoky v čase a nehezky uspěchaný závěr, za to poslední kapitola všem čtenářům přinese docela šokující odhalení, které láká na druhý i třetí díl.

Spící obři, prvotina z pera Sylvaina Neuvela, si mě bezpochyby získala. Dokázala to nejen svojí překrásnou vizuální stránkou, netradičním způsobem zpracování a vyprávění, ale také napínavým a čtivým příběhem, který v sobě ukrývá vše, co mám v momentální chvíli nejradši. Nechybělo zde mnoho napětí, překvapujících zvratů i šokujících tajemství, proto knihu vřele doporučuji všem dobrodružnějším čtenářům. Další díly slibují velkolepé pokračování a já jsem opravdu zvědavá, kam nás Obři zavedou.


Hodnocení

Obálka
100%

Příběh
85%

Za výtisk srdečně děkuji nakladatelství Knižní klub a společnosti Euromedia group.
Související obrázek

Knihu si můžete zakoupit na bux.cz

***
NEJNIŽŠÍ CENY NA SROVNAME.CZ
Výsledek obrázku pro srovname logo

You May Also Like

10 komentářů

  1. Krásná recenze, taky už jí mám skoro sepsanou a v hodně věcech mám stejný názor. :)
    "Vypravěče" a Karu jsem si dost oblíbila a ta poslední kapitola... prostě jsem byla dokonale nalákána na další díl. :D

    OdpovědětVymazat
  2. strasne se mi libi ta obalka. a ta dira v ni je cool :-D tahle knizka mi uplne utekla, kdyz vychazela, jinak bych ji uz asi taky mela :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rozhodně je to hodně originální nápad :D
      Stále je dost času si ji pořídit :)

      Vymazat
  3. Výborná recenze :) Po sci-fi thrillerech také sahám ráda :) Odstartoval to Let 305 :) Na Spící obry se proto určitě chystám :)

    OdpovědětVymazat
  4. Páni, to vypadá dobře, že bych se do ní taky pustila? :D

    http://boook-planet.webnode.cz/

    OdpovědětVymazat

Komentáře vždy potěší mé oči, takže komentujte, komentujte :)