Minirecenze: Nejtemnější část lesa & Líbali jsme

by - 3/21/2016


Ahoj,
dneska tu máme trochu speciální článek. Ne že by na samotných minirecenzích bylo něco zvláštního a neobvyklého, nicméně tady na blogu byste je zatím hledali marně. Což hodlám změnit.
Jedna kniha se mi opravdu moc líbila, zatímco z druhé jsem spíš zklamaná.
Která je která?
Nejtemnější část lesa

Holly Black / xxx / 336 stran

Vydáno r. 2015 / Omega / vázaná

Fantasy / Dobrodružství

Kniha vypráví o dvou sourozencích Benovi a Hazel, kteří vyrůstají ve městě Fairfold po boku víl a jiných nadpřirozených bytostí. Nedaleko ve Fairfoldském lese leží skleněná rakev a v ní už celé věky spí rohatý chlapec. Hazel i Ben ho milovali, chodili k němu a šeptali mu svá tajemství, ale jednoho dne je rohatý princ pryč a rakev rozbitá na kousky...

Hazel musí zachránit město před zničením, zlo se stahuje nad jeho obyvatele, v zákoutích čeká něco velmi temného. 

Z knihy odnesla hodně rozporuplné pocity. Učarovala mi její nádherná obálka, což byl jeden z hlavní důvodů, proč jsem do ní šla. Anotace se mi zdála naopak trochu zmatená. V podobném duchu se pak nesl i zbytek knihy. Prvotní nápad se mi zdá pěkný a rozhodně zajímavý, ale zpracování autorka pojala zvláštně a podle mého názoru výsledné dílo zbytečně překombinovala. Převažují lyrické a úvahové pasáže nad aktivním dějem. Pasáže a části, které mnohdy nejsou v logické provázanosti s okolním dějstvím a obsahují krkolomné a obecně nečtivé věty. Hazel v jednom kuse přemýšlí, domnívá se, uvažuje, ale pouze na neurčité rovině a absence pořádného dění přímo bije do očí. Už takhle místy hodně nezáživné čtení ještě podkopávají pravopisné chyby nebo překlepy, což samozřejmě není chyba autorky, ale spolehlivě pokazí dojem čtenáře.

Po pár desítkách stránek jsem Nejtemnější část lesa začala brát spíš jako výzvu, kterou hodlám pokořit a prokousat se zdárně až na konec. Poslední třetina mě ale příjemně překvapila, protože konečně obsahovala akci. Dokonce smysluplnou akci, konečně se mi zdálo, že se jedná o příběh, který má smysl a odněkud někam spěje. Rozuzlení, které si autorka připravila, bylo nápadité a neočekávané, takže v závěru se můj názor na knihu mírně zlepšil. Sice ji nezavrhuji, ale také ani nedoporučuji.


60%

Líbali jsme se

David Levithan / xxx / 192 stran

Vydáno r. 2013 (USA) a 2015 (ČR) / CooBoo / vázaná

Young adult / Romantika 

David Levithan si vybral neobvyklé a pro mnohé provokativní téma založené na skutečné události. Dva kluky. Dva kluky, kteří společně chtějí pokořit světový rekord v líbání. Svým činem by ale také rádi poukázali na předsudky, jež stále panují ve společnosti a pokusili se je pozměnit k lepšímu. Kolem nich se rozvíjí i příběhy dalších dospívajících kluků, kteří hledají vlastní identitu, lásku a své místo ve světě.

Autora jsem si oblíbila při čtení Den co den. I v ní se nevyhýbal lgbt tématu, v tomto případě však zašel mnohem dál a věnoval mu celou knihu. Nebála jsem se toho, Líbali jsme se totiž na první pohled vybočuje z řad young adult literatury a pro mě se stala příjemným osvěžením a odpočinkem od obvyklých témat. David Levithan nejenže přišel s zajímavým nápadem, on ho i brilantně zpracoval. Absence kapitol se mi sice na začátku zdála nešťastná, s odstupem jsem ale pochopila, že to je geniální řešení a nečlení příběh na části, když je to úplně zbytečné. Také role vypravěče... tedy vypravěčů mě po celou dobu fascinovala, činila příběh ještě nevšednější a nápaditější.

Ze začátku jsem se sice trochu ztrácela mezi postavami, koneckonců jsou to všichni kluci, ale netrvalo dlouho a já si je všechny různou měrou zamilovala. Jakmile se mi jednou dostali pod kůži, už tam zůstali. Celá kniha je napsaná velmi svižně a čtivě, obsahuje mnoho krásných myšlenek, témat k zamyšlení a citátů. S chybějící zápletkou jsem se vypořádala snadno, není totiž potřeba, protože v knize je dobré soustředit se na jiné věci. David Levithan mě opět nezklamal, stvořil kontroverzní, ale originální dílo.

95%

Co na knihy říkáte vy?

http://neoluxor.cz/beletrie/nejtemnejsi-cast-lesa--238540/
http://www.cooboo.cz/kniha/libali-jsme-se


You May Also Like

14 komentářů

  1. Ahoj, ani jednu z knih jsem nečetla. Holly Blacková mě vůbec neláká, naopak na Líbali jsme se slyším ze všech stran chválu a téma je jistě zajímavé. Do ní se tudíž pravděpodobně pustím :)
    Moc se mi líbí nový design blogu :)
    Měj se krásně!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jako autorku ji moc v oblibě nemám, do Nejtemnější části lesa jsem se rozhodně nepouštěla kvůli jejímu jménu.
      Děkuji moc :)

      Vymazat
  2. Minirecenze jsou stejně dobré, jako velké recenze :) A musím ti pochválit i krásný nový design :) Četla jsem jen Nejtemnější část lesa a pocity zní mám podobné. Kniha se mi vcelku líbila, ale byla taková zvláštně psaná :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsou napsané mnohem rychleji :D Ale zase se musím krotit, protože je toho tolik, co bych chtěla o knize říct. Děkuju! :)
      Ano, velmi zvláštně psaná

      Vymazat
  3. Aaaa, jak si mám udržet nějakou finanční stabilitu, když všude vidím takové pozitivní recenze! (já si totiž na Levithana dělám zálusk už od doby, co jsem četla "will grayson, will grayson", a těch tvých 95% mě definitivně přesvědčilo)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Choď do knihovny, nic lepšího ti asi neporadím :D
      Will Grayson, Will Grayson si chci také přečíst! :)

      Vymazat
  4. Od Holly Black jsem nic nečetla a asi to ani neplánuji, protože její knihy moc kladné odezvy nemají. Docela mě vystrašilo, když jsem zjistila, že společně s mou milovanou Cassandrou Clare začala psát sérii...
    Líbali jsem se a celkově už nějakou knihu od Davida Levithana si chci přečíst, tak snad se mi brzo naskytne příležitost :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Železná zkouška byla celkem fajn. Byla jsem tedy zvědavá, jak si Holly Blacková vede sólo. Trochu jsem čekala, že to nebude žádná sláva.
      Určitě si přečti třeba Den co den :)

      Vymazat
  5. Nejtemnejší část lesa je teraz akosi v kurze, všade vidím recenzie a trochu ma mrzí, že tá kniha nie je o niečo lepšia. Každopádne jej dám možno šancu ak na ňu natrafím :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já nevím, co všechny na Nejtemnější části lesa. Sama jsem četla tolik recenzí, které nebyly zrovna pozitivní, ale přesto jsem si knihu musela přečíst osobně. :D

      Vymazat
  6. Od Holly Black bych si ráda konečně něco přečetla, vlastně jsem přemýšlela nad Nejtemnější částí lesa, ale začínám se teď trochu bát, že to až tak dobré nebude.. Ale uvidíme, třeba to časem zkusím :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zkus raději Magisterium, na kterém se podílela i Cassandra Clare :)

      Vymazat
  7. Líbali jsme se mě zrovna moc neláká a Nejtemnější částí lesa jsem se také prokousla, ale nebyl to žádný zázrak :D

    OdpovědětVymazat

Komentáře vždy potěší mé oči, takže komentujte, komentujte :)