Knižní fenomén: Dívka, která krmila holuby

by - 1/11/2016

Už dlouho jsem kromě všelijakých projektů, tagů a recenzí chtěla na blog zařadit i úvahový, případně postřehový článek. V hlavě se mi usadilo několik potencionálně úspěšných nápadů, nakonec jsem si ale zvolila ten více knihomolský. Jelikož jde o názorový článek, ocením vaše komentáře s různými postřehy, příspěvky a názory.



 Nejspíš nejsem jediná, kdo si tohoto fenoménu několika posledních let všiml. Už z názvu jste mohli odvodit, že dnes se budeme bavit o dívkách. Přesněji řečeno o těch, které se vyskytují v názvech knih. Holubi jsou sice též zajímaví tvorové, nicméně dnes ve článků bohužel figurovat nebudou. Svůj účel už splnili. Já vím, je to pro všechny strašné zklamání. ;)

V obrovském výběrů titulů, které jsou k mání, "občas" můžeme narazit na dílo, které začíná asi nějak takhle: Dívka, která... A je už celkem jedno, jak pokračuje. Začala jsem si toho ve velkém všímat, když jsem se pustila do Dívky, která se třpytila. Kdyby se jednalo o tři, čtyři knihy, ani bych se neopovažovala článek psát, nicméně takové velké množství už zkrátka nemůže být náhoda.. Buď máme v Česku překladatele, který si potrpí na zmiňované slovní spojení a cpe ho všude, nebo v literárním světě raší docela úspěšný trend a jednotliví spisovatelé se inspirují jeden od druhého. Otázkou je proč?

Nad možnými důvody, proč tomu tak je, jsem se zamýšlela docela dlouho. Napadlo mě víc řešení, rozumných i méně rozumných (+ pár konspiračních teorií :D). Jasný favorit je však jen jeden. Přiznejme si, ono to zní vlastně proklatě dobře! Sofistikovaně, elegantně - nemůžeme zde upřít jistý vznešený podtón. A také tajemně a neurčitě. Z názvu sice odvodíme, že se v knize pravděpodobně objeví nějaká dívka, která něco udělá/udělala (a to ještě může být pouhá metafora), ale dále už nic a koho by to nepřitahovalo?

Proto za mě ano. Ať už je autorova pohnutka pojmenovat svoje dílo tímto způsobem jakákoliv a ačkoliv se začíná jednat o mírně ohraný způsob, přesto se mi líbí a takového knihy mě vždy na první pohled zaujmou (minimálně některé). Název je totiž stejně jako obálka pro první dojem důležitý.

To jsou všechny příklady, které jsem našla:

Dívka, která si hrála s ohněm + Dívka, která kopla do vosího hnízda
Dívka, která se třpytila
Dívka, která se dotkla nebe
Dívka, která spadla z nebe
Dívka, která nesměla mít sny
Dívka, která si říkala Tuesday (ještě nevyšlo)
Dívka, která nikomu nechyběla (ještě nevyšlo)
Dívka, která sahala po hvězdách
Dívka, která nepřestala věřit pohádkám

I když jsem vyčerpala všechny ukázky, které mě napadly, s dívkami stále nekončím. Neméně početnou skupinou jsou i knihy, kde se slovo "dívka" opět vyskytuje v první řadě.

Dívka s pomeranči
Dívka ve vlaku
Dívka v pavoučí síti (Millénium 4)
Dívka z nočních můr
Dívka se sněhem se vlasech
Dívka na klíček
Dívka, již si tu zanechal

Obávám se, že takhle bych mohla pokračovat ještě dlouho, ale snad jsou zde uvedené příklady dostatečně pádným důkazem, že tento fenomén opravdu existuje a já neplácám jen do větru. Akorát by mě zajímalo, kdy začne být už příliš ohraný...

Vaše názory?

You May Also Like

7 komentářů

  1. Je pravda, že tento fenomén som si všimla aj ja, i keď takto po vymenovaní niekoľkých kníh je to ešte zreteľnejšie. Osobne sa mi to spočiatku pozdávalo, ale teraz to u mňa dosť prispieva k tomu, že sa mi jednotlivé knihy pletú a neviem čo je od akého autorka, z akej série atď. už je toho priveľa by som povedala :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když si člověk všechny knihy vypíše, úplně to bije do očí :)
      Taky si myslím, že toho začíná být skoro moc :D

      Vymazat
  2. Musím uznat, že máš proklatě pravdu, jen já jsem si tenhle fakt uvědomila až teď. Já nevím, jestli je to v módě, nebo se autoři inspirují, ale musím s tebou souhlasit, že to zní vážně dobře (všeho moc škodí, ale zatím mi to nevadí). Takže za mě taky ano.
    Ještě si dovoluji zmínit knihu Dívka, kterou jsi tu zanechal :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Občas jsem celkem všímavá, ale jen někdy :D
      Děkuju, tu jsem jaksi přehlédla :)

      Vymazat
  3. To jsem si ani neuvědomila :D Pěkný článek :)

    OdpovědětVymazat
  4. Taky mě to nenapadlo. Zajímavá úvaha :)

    OdpovědětVymazat

Komentáře vždy potěší mé oči, takže komentujte, komentujte :)