První (rc)

by - 12/12/2015





Přece jste si naivně nemysleli, že bych si zrovna já dokázala odpustit pěkně šťavnatou recenzi na tuto knihu!
Upozorňuji, že se jedná o článek bez cenzury ;)


Kiera Cass / Selekce - 3. díl / 278 stran

Vydáno r. 2013 (USA) a 2015 (ČR) / CooBoo / e-kniha

Dívčí romány


Když byla America vybrána do Selekce, ani ve snu by ji nenapadlo, že by se ocitla na dosah samotné koruny, natož k srdci prince Maxona. S blížícím se koncem soutěže narůstají hrozby za branami paláce a America si uvědomuje, jak je lehké všechno ztratit a jak těžce bude muset za svou budoucnost bojovat.









Můj názor

Jelikož jsem recenze na předchozí díly - Selekci a Elitu - nikdy nenapsala, zdá se mi vhodné ještě předtím, než se vhrnu na samotnou První, okomentovat je pár slovy. Když jsem se do této série pouštěla, už předem jsem měla vytipované věci a osoby, na které budu s největší pravděpodobností neskutečně nedávat. Jak jsem to mohla vědět? Dost informací mi bylo sděleno ze strany kamarádky, která Selekci zcela propadla (jelikož jí se většinou líbí to, co mě naopak moc ne, už jen tento fakt byl alarmující), takže jsem byla slušně v obraze. A pak je to koneckonců dívčí román a ty mě nikdy příliš nebraly. Ano, motá se do toho jakýsi svět v budoucnosti, ale jádro se nezapře.

Selekce si vedla poměrně dobře. Brala jsem ji jako jednoduchou a nenáročnou oddechovku k válení se na pláži. Naproti Elitě se toho v prvním dílu i dost událo a s Americou jsem se teprve seznamovala. Sice bych víc jak 70% nedala, ale až na pár slabších chvilek jsem si vlastně neměla na co stěžovat.
Ale Elita... Upřímně to byla bída a děs. America se pro mě stala absolutní vítězkou v kategorii nejhorší a nejprotivnější knižní hrdinka století. Bylo to skoro až děsivé, jak moc mi dokázala lézt na nervy fiktivní postava. A po stránce dějové? Nebudu nijak přehánět, když řeknu, že se nic nedělo, nebo se scény více méně opakovaly. Z Elity jsem byla hodně zklamaná.

To, že mě druhý díl málem donutil mlátit hlavou do zdi, se z jistého úhlu pohledu jeví také jako plus. Po něm jsem totiž neměla už vůbec žádná očekávání a připravovala se na nejhorší. Jenže První mě tam, kde Elita těžce zklamala, naopak mile překvapila.

Co si budeme povídat, na obálku se pěkně kouká a to dokonce i v případě, že máte 5,5 palcový displej mobilu. Jenže to není zdaleka vše, co mohu na První pochválit. Zásadní zlepšení byla minimálně dvě: America se začala chovat o poznání snesitelněji. Nedovoluji si sice tvrdit, že jsem si ji oblíbila, minimálně jsem ji ale mohla bez problému vystát a moc se mi líbilo, že ji autorka nechala konečně utřídit si priority a se rozhodnout, o koho opravdu stojí. Další, co musím zmínit, je děj. Zatímco v Elitě jsem si málem ukousala palce nudou, v posledním díle jsem zažívala dokonce i pocity napětí! Život v paláci byl hned pestřejší, téměř pořád se něco dělo, více napínavých akcí a událostí s nejistým výsledkem! Rebelové v Američině příběhu sice figurovali od první strany, ale až nyní došlo k výraznějšímu rozvoji a posunu.

Jenomže autorka se mohla snažit, jak chtěla, aby byl děj čtivý (což je jí dařilo), nicméně vše pozitivní vzápětí beznadějně udolal jazyk. Nevím, jestli je to chyba překladu, nebo autorka sama píše takto příšerně, nicméně pro mě jakožto člověka s určitým citem pro češtinu bylo čtení občas skoro utrpení. Opakování slov jako tak nebo zájmena ji, holé věty, strohý popis apod. Já vím, že vzhledem k cílové skupině nemohu očekávat žádné složité slovní obraty, přenesená pojmenování a jiná, někdy jsem ale kvůli tuposti jazyka bezmála ronila slzy, místo abych se prolévala při smrti důležitých postav. Jejich skon byl ale vždy natolik odbitý a nerozvinutý, že jsem nedokázala pocítit ani sebemenší záblesk emoce. Tolik míst a situací mohlo být uchopeno mnohem lépe...

Snad jediná událost byla popsaná opravdu skvostně, a sice epilog. O závěru selekce (a teď mluvím o ukončení té soutěže a výběru výherkyně) se toto říct bohužel nedá. Přišel mi náhlý, uspěchaný, vyloženě vynucený. Nemám namysli, kdo vyhrál, to je celkem jasné, spíš události, které toto doprovázely. A co říkám na informaci, že nás čekají ještě další díly, byť budou mít jinou hlavní postavu?

Popravdě nevím. Podle mě tato série a dost. Dost princezen, šatů, šperků a dvorní etikety. Jinak se ale První vcelku povedla, ze tří dílů se mi zdá nejlepší. Avšak pouze jako nenáročná oddechovka, u které nemusíte projevovat nijak vysokou mozkovou činnost.

Hodnocení

Obálka
95%

Příběh
70%

You May Also Like

2 komentářů

  1. Super recenze :D První už mám také za sebou, teď se jenom odhodlávám pustit se do čtení v angličtině, protože se mi nechce čekat, až pokračování vydají v češtině :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :)
      To já ani nevím, jestli se do pokračování pustím :D

      Vymazat

Komentáře vždy potěší mé oči, takže komentujte, komentujte :)