Kukuřičný město (rc)

by - 7/18/2015


Zápisky z konce světa


Andrew Smith / Host / 352 stran

Vydáno r. 2014 / e-kniha

Sci - fi / Fantasy

Sex, skejty, cigára a kudlanky. Výstřední, originálně absurdní příběh o dospívání a konci světa. Šestnáctiletý Austin je posedlý zaznamenáváním událostí. Ve svých svérázných zápiscích vypráví, jak on a jeho nejlepší přítel Robby způsobili konec lidstva, když v malém americkém městečku omylem probudili nezastavitelnou armádu. Armádu obřích kudlanek, které zajímají jen dvě věci: jídlo a sex. Jenže kromě tohohle politováníhodného faux pas trápí Austina horší problém. Je zamilovaný do své přítelkyně Shann, ale možná taky do svého kamaráda Robbyho. Hormony blázní a ničemu nepomáhá, když se ukáže, že nakonec bude na Austinovi, aby zachránil svět. Jaké to je, když je vám šestnáct, honí vás geneticky upravení hmyzáci a přitom milujete dva lidi? To jsou dějiny. To je pravda. Přichází konec světa a nikdo o tom nemá ani tušení. Chápete, ne?

Můj názor

Přečtete si anotaci ještě jednou, prosím. Protože hned první věta vám objasní 95% celého příběhu. Ne, dobře, dělám si legraci. Ale stejně už víte většinu důležitých věcí, s nimi a s jakýmsi neurčitým varování, že tohle bude vážně jízda, se můžete pustit do příběhu. Pozor: Sexu a přerostlým kudlankám se určitě nevyhnete.
A to je celý. Chápete, ne?


Už anotace, která je mimochodem naprosto úžasná, nápadně naznačuje, že se bude jednat o knihu trochu více nespisovného rázu. A opravdu - příběh je plný výrazů, které se slovníku spisovné češtiny vyhnuly obloukema a pravděpodobně vám přivodí nejeden ruměnec na tváři. Na něco takového většina z nás při četbě není zvyklá, ale mohu vás ubezpečit, že mě nespisovný jazyk vůbec nevadil. Naopak příběh skvěle okořenil a dodal mu na důvěryhodnosti. Prvními stránkami jsem se sice prokousávala pomaleji, ale pak už jsem ve způsobu vyprávění neviděla nejmenší problém. A věřím, že ani vám nebude překážkou.

Příběh Austina, jeho přátel a konce světa je opravdu dobře promyšlený, neboť věci, které spolu zdánlivě nesouvisí, jsou nakonec vzájemnými příčinami. Navíc Austin bere příběh dost podrobně, takže se mimo hlavní dějovou linku dozvídáme i mnoho (mnohdy nežádoucích) podrobností, které jsou ale vtipné a navíc ucelují celkový obraz dané situace. Někdo by možná mohl namítnout, že Kukuřičný město je jak vystřižené z béčkového hororu a já mu musím dát alespoň částečně za pravdu, ale v tom je to kouzlo. Nechutné popisné scény masakrů způsobenými dvoumetrovými kudlankami. Ano, ano, trochu klišé bychom tam našli, ale věřte, že právě proto budete mít knihu ještě raději. A co víc, název knihy je absolutně absolutní - více než trefný, což pochopí jen ti, kdo jej četli.

Příběh byl sice nepředvídatelný, což je veliké plus, ale každý dějový zvrat, který nastal, dával záhadný způsobem dokonalý smysl, jakoby do knihy odjakživa patřil, jako by to byl jediný logický vývoj. Skoro jsem si říkala: A teď se musí stát tohle, protože jinak by to nešlo. A opravdu se stalo. A já byla překvapená, i když jsem intuitivně tušila. Jen konečný dovětek mě zarazil. Do Kukuřičnýho města nezapadal, zdálo se mi, že tam nepatří. Na druhou stranu ale připravil hodně otevřený konec a tedy i možnost zamyslet se nad možnými variantami budoucích životů našich hrdinů.

Abych nepěla jen samou chválu, musím si na knihu i postěžovat! Austin se hodně věnoval popisu historie své rodiny, na čemž nebylo vůbec nic špatného a nudného, nicméně neustálé a opakované vsuvky o Austinově rodině a citace jejich určitých výroků, které mě brzdily ve čtení, mi začínaly docela vadit. Ostatně dokola omýlaných frází bylo hodně. Některé mě rozčilovaly, některé ale příběhu neodloučitelně patří. Chápete, ne?

Slovo na závěr? Kukuřičný město rozhodně doporučuji. Ačkoliv jsem se kolikrát až červenala rozpaky a studem a rozhlížela se, jestli mi někdo nedopatřením nečte přes rameno (uznejme, že slovník použitých slov není zrovna high class), Austin se osvědčil jako výborný vypravěč se smyslem pro všemožné detaily. Příběh o konci světa v jeho podání doplněný o extrémně komplikované milostné vztahy byl exceletní zážitek. Nenechte se o něj připravit.

A to je celý.
To jsou dějiny.

Hodnocení

Obálka
100%

Kniha
90%

Za poskytnutou e-knihu bych chtěla ze srdce poděkovat nakladatelství HOST.



You May Also Like

10 komentářů

  1. O knihe som už počula, polovica ľudí ju chváli a druhej sa nepáči, mám pocit, že je dosť o tom či človeku sadne alebo nie :-) Nápad to nie je zlý a som rada, že tebe sa páčila :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lidstvo je opravdu trochu rozpolcené, co se Kukuřičnýho města týče :D

      Vymazat
  2. O tejto knihe som ešte nepočula, ale veľmi sa mi pozdáva. Teším sa, že sa ti páčila, takže som si hneď zaobstarala e-book a asi sa do toho v dohľadnej dobe aj pustím. Nestáva sa mi síce často, že si hneď po prečítaní recenzia poviem: "toto chcem čítať", častejšie si hovorím: "no ak by som náhodou mala čas..." ale teraz je to ten prvý prípad.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem moc ráda, že tě moje recenze dostala až k takovému spotánnímu jednání :D

      Vymazat
  3. O téhle knížce slyším poprvé, ale asi by se mi moc nelíbila, holt každému sedne něco jiného.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To samozřejmě chápu, každý má rád něco trochu jiného :)

      Vymazat
  4. Tuhle knížku si hrozně chci přečíst :D Viděla jsem jí v knihovně a vypadala úplně skvěle :D Teď mám na to ještě větší chuť, skvělá recenze! :)
    - Eliza

    OdpovědětVymazat
  5. Skvělá recenze, na tuhle knížku se teprve chystám, ale už jsem na ní slyšela hodně chvály.

    OdpovědětVymazat

Komentáře vždy potěší mé oči, takže komentujte, komentujte :)